Інтегрований
урок з літературного читання
та
християнської етики
ТЕМА
« Дитина , злочин, прощення»
(
за оповіданням Бориса Грінченка «Украла»)
МЕТА ознайомити учнів із творчістю Б. Грінченка,його
оповіданням « Украла», створити в класі
атмосферу довіри та взаємоповаги; розкрити майстерність письменника в
зображенні особливостей дитячого світосприйняття ; вдосконалювати навички
характеристики літературних героїв , індивідуально – художнього аналізу твору;
розвивати вміння висловлювати думки, аргументувати їх; виховувати інтерес до
життя, моральні чесноти за заповідями Божими.
Обладнання портрет Б. Грінченка, презентація
уроку, картки, Конституція України.
Епіграф
Хто
згубить честь,
той уже не віднайде.
Народна мудрість.
Хід
уроку
І.Організаційний момент
1. Забезпечення емоційної готовності.
Від дня народження і до останньої хвилини
Є мить прекрасна – це життя людини.
По – різному йдемо життєвим шляхом
Хтось пролітає непомітним сірим птахом,
Комусь доводиться пливти за течією,
А хтось горить яскравою зорею…
Для того, аби
знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися ні перед
якими перешкодами. Вона змушена знаходити вихід із будь-якого становища, не
забувати про тих, за кого відповідає перед Всевишнім..
Простягніть долоню
. Подаруйте для роботи на уроці старанність , наполегливість, творчість.
Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу, хочу
, щоб після сьогоднішнього уроку ви стали ще мудрішими. А тепер дарунками.
Доторкніться долонею до долоні, потисніть один одному руки, побажайте успіху на
уроці.
Прийом «Незакінчене
речення»
Я бажаю…( творчого пошуку, активності на уроці, гарної
оцінки, витримки, хороших знань)
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
3. Повідомлення теми і мети уроку.
Легенда
Йшли по дорозі троє
подорожніх Вода, Вогонь, Честь. Підійшли до роздоріжжя , зупинилися і вирішили
розійтись. Кожен піде своєю дорогою. А як же відшукати кожного із нас?
- Якщо захочете знайти мене,- сказала Вода,- ідіть за тим
,хто спраглий.
- Якщо захочете знайти мене, - сказав Вогонь,- ідіть за
тим, хто хоче зігрітися.
А
Честь стояла і мовчала.
- Чого ж ти мовчиш? Як віднайти тебе?
- Хто згубить мене, той уже не віднайде,- відповіла Честь.
Вчитель.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над творчістю письменника, який все
своє життя відстоював ідеал честі, добра і любові, благородні людські почуття.
- Отже, епіграфом нашого уроку я взяла саме такі слова:
Хто загубить честь,
Той уже не віднайде.
(
Нар.мудрість)
А
тему нашого уроку навіяло саме оповідання Б. Грінченка «Украла». «Дитина ,
злочин,прощення»
А проблемним буде таке питання: Над чим спонукає замислитись
оповідання Б. Грінченка «Украла».
ІІ. Актуалізація знань.
Пояснення нового
матеріалу.
-Що
ж ми знаємо про Б.Грінченка,оповідання якого будемо обговорювати на
сьогоднішньому уроці?
1.Коротка розповідь вчителя.
Б.Грінченко-
відомий як педагог, драматург, прозаїк, фольклорист.
Вся
робота його була спрямована на прагнення знайти шлях до серця читача.Сучасники
говорили про ньго: «Більше працював, ніж жив»
2. Короткі історичні повідомлення учнів про Б.Грінченка.
Вчитель.
Дитинство.
У кого його не було? Але у всіх воно різне. Ви народилися і живете в мирний час ( хоча цього не
можна сказати про наших друзів східних областей), про вас турбуються батьки. Ви
захищені від біди і горя, маєте можливість відвідувати школу ,гуртки за
інтересами.
Підберіть
до слова «дитинство» епітети: щасливе,мрійливе, світле, радісне, безтурботне.
Метод «Асоціаційний кущ»
З яким поняттями у вас асоціюється слово « дитинство»? ( життя, мама,тато,
радість,щастя, мир, безтурботність,мрія, тепло,сонце)
На сьогоднішній
урок ви підготували різнокольорові паперові смужки. Прошу підняти вгору ті
кольори, які відповідають умовам вашого життя в сім*ї, школі, суспільстві.Всі
ви підняли барвисті кольори, ніхто з вас не підняв чорного кольору. Так це
означає, що ваше дитинство відповідає тим означенням, які ви підбирали до слова
«дитинство».
Чи підходять такі означення про дитинство нашої героїні
твору Б.Грінченка «Украла» Олександри? –
Ні.
Чому? ( бо вона жила з батьком- п*яницею, сім*я не мала
статків, не було що їсти, життя було убоге)
- А
що таке крадіжка?
Крадіжка – це злочин, який карається законом.
Стаття 10 Кримінального кодексу України говорить:Таємне викрадення
індивідуального майна громадян карається позбавленням волі на строк до трьох
років або виправними роботами строком до 2 років.
Метод «Мікрофон»
- А
чи задумувались ви, чому люди здійснюють цей злочин?
(Безвідповідальність
батьків, зацікавленість до крадіжки, заздрість, лінивість, не бажання
працювати, матеріальні статки.)
Вчитель.
Так, одні крадуть, щоб збагатитися, інші- бо їм подобається і у інших- це вже
не виліковна хвороба.
Кожен
злочин карається законом.
Метод «Прес».
- Що краще зупинить крадіжку: тюремне ув*язнення чи людська доброта?
(Я вважаю, що тюремне ув*язнення припинить крадіжку.
Тому, що за злочин потрібно нести покарання.)
(Я вважаю, що краще зупинить крадіжку добротою.Тому ,що є
різні випадки крадіжки.Про те свідчить випадок в оповіданні.)
Вчитель.Отже,
доброта душі, теплота слова, вміння прощати може зупинити крадіжку.Звернімося
до твору.
3.
Художній аналіз твору.
4.
Робота із діалектизмами.
( до пуття,
юрба, прикажчик, економія, перепічки,загомоніла, зареготалась, торба.)
5. Робота в групах.
- 1 група- Скласти
план оповідання.
- 2 група- Дати відповіді на запитання:
-
Про які часи йдеться в оповіденні Грінченка?(воєнні роки)
-
Яка подія відображена в ньому? ( конфлікт між дітьми ,який виник через крадіжку
Олександри шматка хліба у подруги Прісі)
-Як
показані Олександра і Пріська в той момент, коли вчитель дізнається про
крадіжку?
- Що вас вразило у
творі? (тяжке життя дітей, мудрість вчителя)
- Як ви уявляєте
майбутнє Олександри? ( буде щасливою, доброю, чесною)
3 група- Опис характеристики Олександри і Пріськи.
6. Складання порівняльної таблиці.
7. Висловіть побажання дівчаткам : Прісьці та Олександрі.
8. Словникова робота.
9. Характеристика героїв твору.
Олександра- добра,
невпевнена в собі, людина,яка вміє відповідати за свої вчинки.
Пріська –
горда,веселої вдачі, не вміла співчувати.
10. Коло думок.
Як ви ставитесь до вчинку Олександри?
А як ставились до вчинку школярі?
ІІІ. Усвідомлення змісту.
Розставити
розділові знаки.
Стратити… не можна..помилувати.
(пам*ятайте від
місця постановки розділового ,залежить вирок)
2. Хто допоміг
дітям по- іншому поглянути на вчинок Олександри?
3. Які риси
характеру виховує вчитель у школярів?
4. Що було причиною
злочину?
( визначення факторів , які сприяли
злочину)
ЗЛОЧИН пияцтво
батька спокуса
Тяжкі умови голод нещасне дитинство
5. Що ж допомогло
однокласникам простити Олександру її «гріхи»?
ПРОЩЕННЯ жалість слова
вчителя
5. Чи можна вважати
оповідання Б.Грінченка актуальним і сьогодні?
Вчитель. Так, і
сьогодні трапляється випадки , коли в школярів зникають кишенькові гроші,а
чинять діти ці вчинки не задумуючись над наслідками своїх дій. Тепер діти мають
права, але не потрібно ними зловживати і пам?ятати про обов*язки.
6. Чого навчає цей твір?
А зараз вернемося
до проблемного запитання уроку і з*ясуємо:
- Над чим спонукає замислитись твір Б.Грінченка «Украла»? (співчувати,пам*ятати,що завжди є вихід з будь-якої
ситуації, бути милосердними, допомагати,робити добрі справи)
7.Чи
змінилася ваша думка про вчинок Олександри,після обговорення твору? А зараз звернімося до епіграфа нашого уроку. Як ви
розумієте слова: «ХТО ЗГУБИТЬ ЧЕСТЬ,ТОЙ УЖЕ НЕ ВІДНАЙДЕ».
8.
Яка ж тема оповідання? (доля дітей, обділених батьківським піклуванням в повоєнні роки).
9.
Які проблеми порушує автор? (взаємини між батьками і дітьми, між
однолітками,добро і зло, милосердя, чесність).
ІV.Підсумок уроку.
Діти
,а чи здійснились ваші мрії ,побажання від уроку?( Незакінчене речення.)
Вчитель. Протягом
усього уроку ми аналізували вчинок вашої ровесниці,героїні
твору.І,напевне,кожен з вас зробив висновок, що красти не можна, бо це один із
найважливіших гріхів.
«І
створив Бог людину з пороху земного.Ідихання життя вдихнув у ніздрі їй- і стала
людина живою душею»,- читаємо у Книзі книг про появу людини на світ Божий. Усі
люди неповторні й несхожі.
Погляньте
на свої долоні…Але ми всі різні і у кожного своє призначення на землі.А чи
можемо ми бути творцями своєї долі?Чи
залежить від нас яким буде наше життя?(
все в наших руках,…)
Вчитель.Отже, якщо будуть тяжкі хвилини у вашому житті, не
зазіхати на чуже добро, не крадіть ,а попросіть допомоги у друзів, близьких, бо
згубивши честь важко віднайти.10 Божих заповідей будуть вашим девізом протягом
життя.
********************************************************
ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА ТА
МАТЕМАТИКИ
ТЕМА: МОЯ КРАЇНА- Україна.
МЕТА: поглибити знання учнів про Україну ; викликати бажання
пізнавати особливості її соціальних умов;
вчити пізнавати цікаве про Україну; розвивати логічне мислення, спостережливість , мислення, увагу,
пам’ять; виховувати прагнення пізнавати історію держави.
ЗМІСТ УРОКУ
І . Ор. момент
1.Вправа «Погода»
-
Сьогодні _____--квітня, день тижня
__ Надворі ------ погода.
ІІ.
Повідомлення теми і мети уроку.
1.Графічний диктант
( карта України)
2.Розв’язування прикладів (написати результат в порядку зростання )
( Ключ – Моя
країна – Україна)
6 + 3 = 9 50- 20 = 30
10 + 8 = 18 16 – 2 = 14
18 – 5 = 13 30 + 9 + 39
20 + 30 = 50 38 – 1 = 37
20 + 5 = 25 25 + 4 = 29
20 – 10 = 10 40 + 4 = 44
14 + 3 = 17 43 + 3 = 46
30 + 10 = 40 20 + 6 = 26
II. Вивчення нового
-
Бесіда.
1.
Ми
живемо в Україні, і будемо сьогодні говорити про нашу країну.
Що
нагадує вам графічний диктант? ( карту України )
-
Отож
помандруємо сьогодні по карті України. Дізнаємось більше про свою країну.
1.
Робота
над фотографіями.
-
Учні
на слайдах розглядають фотографії різних куточків
1 слайд. Місто Київ – столиця!
Столиця України? ( Київ )
Найбільша проща? ( Хрещатик )
Софіївський собор
Пам’ятник ( Кий, Щек, Хорив і сестра Либідь )
( Фізкульт хвилинка )
2 слайд.
Найбільша річка? ( Дніпро )
3 слайд.
Пам’ятник Т.Г. Шевченку?
( на Тарасовій горі – м. Канів )
4 слайд.
Гори України? ( Карпати )
5 слайд.
Моря України? ( Чорне і Азовське )
IV.
Узагальнення і систематизація знань.
1.
Робота
у групах.
А)
з даних слів виділити слово, яке відноситься до України.
Слова: країнастобоук
летеквітчизна
убатьківщина
оземлякропті
роукраїнатик
Б)
робота над прислів’ями.
(
з’єднати частини прислів’я )
Людина без Батьківщини , а нас, людей, без Батьківщини.
Нема без кореня рослини , де мати народила.
Та земля мила,
що пташка без домівки.
В) Гра «Мікрофон»
- Моя країна
називається?
- Головне місто?
Найбільша річка?
Г) Творча вправа «
Скажи своє слово про Україну »
- Розкажіть, якою
хочете бачити нашу державу. Що для цього можете зробити сьогодні?
( пропоную встати в коло,і кожен по черзі висловлюється )
V. Підсумок уроку
1.
« Асоціативний кущ »
Україна
Київ Карпати
Дніпро калина
2.
Вірш
І. Пономаренка « Моя Україна » ( читають діти )
3. Прочитати
вірш.
Одна
батьківщина, і двох не буває
Місяця,
де родилась, завжди святі
Хто
рідну оселю свою забуває,
Той
долі не знайде в житті.
(
Тож любіть свою Україну, ростіть гідними громадянами і говоріть рідною мовою! )
*****************************************************
ІНТЕГРОВАНЕ
ЗАНЯТТЯ
НА ТЕМУ: « ЯК
ЗВІРІ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ
ВЗИМКУ.»
ТЕМА: ЯК ЗВІРІ
ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ ВЗИМКУ.
(природознавство
та українська мова)
МЕТА: сформувати
в учнів уявлення про те ,як зимують звірі ; розвивати мовлення, мислення;
виховувати допитливість,любов до тварин, що мешкають в дикій природі.
МЕТА:
закріплювати знання про дієслово, вміння ставити питання , розвивати *ять
,мислення.
ЗМІСТ УРОКУ
І.Організація
класу
- Щоб урок нам
розпочати
Треба разом
промовляти
Впевнений
,кмітливий я
Хочу отримати
знання.
ІІ.Актуалізація
опорних знань учнів
-
Діти,я
впевнена, що ви всі любити тварин і вмієте про них піклуватися. Тому на сьогоднішньому
уроці я пропоную вам помандрувати у зимовий ліс. (СЛАЙД 1.)
-
Про зиму
ми з вами говорили дуже багато тому, щоб ми все пригадали…
-
Гра «Так
чи ні?»
-
Сонце
стоїть низько на небосхилі ?
-
Річки й
ставки вкрились льодом?
-
Падають
рясні дощі.
-
Небо часто
вкривають часті темні хмари.?
-
Всі
дерева стоять голі?
-
Повітря
надворі тепле ?
-
На землю
падає сніг?
Як ви
гадаєте, чи зміни оці в неживій природі
вплинули на життя звірів?
ІІІ.Повідомлення
теми і мети уроку
-
Сьогодні
на уроці ми переконаємось хто із звірів залягає у сплячку , а хто продовжує
вести активний спосіб життя.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.
Пригадайте , як звірі восени готувалися до зими.Чому вони накопичували жирові
запаси? Для чого змінювали своє забарвлення? (СЛАЙД 2).
2.Гра «
Добери дієслова».
їжак…
ведмідь…
борсук…
білка…
заєць…
лисиця…
вовк…
лоіс…
кабани…
3.Фізкультхвилинка
4.(слайд
3)
-Вепри
вночі викопують цілі траншеї, вишукують під снігом жолуді (або влаштовують
набіги на поля)
-Лисиці-
мишкують, ловлять мишей під снігом.
-Вовки –
темними ночами бродять лісом у пошуках їжі.
-Лосі-
поодинці і родинами ходять лісом ,об*їдаючи кору і гілки осики, горобини,
берези.
Усім
звірам сутужно взимку із кормом. Тому ,тримаються вони там , де поживи більше,
ближче до людей.
І у
великих лісництвах люди дбають про звірів.
(СЛАЙД
4) (СЛАЙД 5)
V.Узагальнення і систематизація знань.
1.Робота
в парах.
- (Хто
чим живиться?)
кора і
гілки птахи
насіння
і ягоди білки і птахи
горіхи кабани
жолуді лосі, зайці, олені.
2.Читання
тексту ( життя звірів взимку)
(
підкреслити дієслова).
3.Складання
ланцюга живлення.
(картинки
)
горіх білка куниця
насіння миша
лисиця
гілки
(кора) лосі вовк
4.Допиши
прислів*я.
І.
Підбиття підсумків.
- Як
переживають зиму звірі?
ІІ.Д.
завдання .
(скласти
розповідь « Як я допомагаю тваринам взимку?).
КОРА І
ГІЛКИ ПТАХИ
НАСІННЯ І ЯГОДИ БІЛКА І ПТАХИ
ГОРІХИ КАБАНИ
ЖОЛУДІ ЛОСІ,
ЗАЙЦІ, ОЛЕНІ.
ВЗИМКУ СОНЦЕ
СВІТИТЬ, ТА ------------------.
ГРУДЕНЬ РІК
КІНЧАЄ , А ЗИМУ ----------------------.
Добери дієслова.
ЇЖАК------------. ЛИСИЦЯ---------------------.
ВЕДМІДЬ
---------------.
ВОВК--------------------.
БОРСУК
------------------. ЛОСІ
---------------------.
БІЛКА
-----------------------. КАБАНИ
--------------------.
ЗАЄЦЬ --------------------. ЗУБРИ ---------------------.
***********************************************************
КОНСПЕКТ
УРОКУ З ПРИРОДОЗНАВСТВА
1 КЛАС
ТЕМА: «ТВАРИНИ-ЖИВІ ОРГАНІЗМИ»
ТЕМА: Тварини – живі організми.
Загальнопізнавальні
цілі:
-
формувати поняття «тварини – живі
організми»
-
розвивати вміння порівнювати
,спостерігати;
-
виховувати любов до природи.
Предметні компетентності.
Початковий рівень:
-
називає ознаки живої і неживої природи;
-
називає назви тварин;
Середній рівень:
-
дає визначення поняття природа;
-
розрізняє тварин за групами;
-
порівнює свійські і дикі тварини.
Достатній рівень:
-
пояснює будову тварин;
-
описує тварину.
Високий рівень:
-
дає судження про різноманітність тварин
та умови їх життя в довкіллі.
Обладнання
уроку: малюнки із зображенням тварин , кросворд, картки.
9
ЗМІСТ
УРОКУ
І.Організація класу.
ІІ.Підготовка до засвоєння
матеріалу:
1. відповіді
на запитання:
-
що таке природа?
-
якою буває природа?
-
що належить до живої природи?
-
що належить до неживої природи?
2. Кросворд.(
записано на дошці)
-
Прочитайте слово яке вийшло по
вертикалі.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань
уроку.
Отже , сьогодні на уроці ми будемо
закріплювати знання про тварин.І будемо працювати в групах.
-
Як переміщаються тварини в природі.?
ІУ. Узагальнення та
систематизація знань.
1. Робота в
групах
( на екрані фото тварин, завдання дітей
– відібрати і назвати тварин певної групи).
-
На парти кладу кораблики на яких
записано «птахи», «комахи», «звірі».
-
Діти називають тварин ,кожна група по
черзі.
б) доведіть ,що тварини вашої групи –
«звірі», «птахи», «комахи»; ( відповіді дітей).
в) чи правельне твердження? (завдання на
картках).
Ігр. – заєць «свійська тварина».
ІІгр. – соловей птах-…
ІІІгр. –миші свійські тварини, бо
водяться в житлових будинках.
г) а тепер підсумуємо свої знання і
попрацюємо на швидкість (яка група швидше ) Додаток 4.
2.Робота з текстом. Додаток 5.
- прошу прочитати текст і обговорити
життя тварин взимку.
3. Робота в зошитах. Словниковий диктант
( записують слова відгадки).
Загадки:
-
Скляний ящик з водою для риб.
-
Пташка,яка співає високо в небі
(жайворонок).
-
Жуйна тварина з одним чи з двома
горбами(верблюд).
-
Лісова перелітна пташка ,яка не в*є
гнізда і підкидає свої яйця до чужих гнізд (зозуля ).
4.Дидактична гра «Я знаю 5 назв»
- запишіть 5 кличок свійських тварин.
5. Гра «Склади тварину своєї групи»
Діти з певних геометричних фігур складають тварину до назви групи.
6. Усний опис тварини,
Ігр.- білки, ІІгр.- зайця, ІІІгр.-
дятла.
У. Підсумок уроку.
- Про що йшлося на уроці?
- Що вас зацікавило?
ДОДАТОК 1.
КРОСВОРД
1. Сам
сліпий, а шуба багата
В землі його хата.
Живе без віконця,
Не бачить він сонця.
2. Дім
повзе, його хазяїн на собі несе.
3. До
хмаринки підлітає,
І в повітрі зависає
Та чарівно так співає
Серце наше звеселяє.
4.Бігає в полі, гуляє,
А вхопиш за хвіст-
Його тобі лишає,
А сама мерщій тікає.
5.Рижа кума з лісу прийшла,
В курятнику бувала, курочок рахувала.
6. Цілу ніч музика грає,
А скрипки не має.
7. У воді вона живе,
Дзьоба
не має , а клює.
ДОДАТОК 3.
І група.
Заєць
«свійська тварина».Тому що..
ІІгрупа
Соловей
птах…
ІІІгрупа.
Миші
свійські тварини,бо водяться в житлових будинках.
ДОДАТОК 4.
Запиши назви груп тварин.
---------------------------- комар,бджола.
---------------------------- щука, карась.
---------------------------- жаба, тритон.
---------------------------- змія, ящірка.
---------------------------- голуб,страус.
---------------------------- лисиця,ведмідь.
Додаток 5
Іду й милуюся красою зимового лісу.
На високій сосні я побачив кулясте гніздо .Тут живе прудка білка. Постукав по
стовбуру дерева. Та білочка не хоче виходити в морозну погоду з теплого гнізда.
Я вийшов на санну дорогу і побачив
сліди козуль і зайців. Цією дорогою возять сіно з лугу на ферми. Звірі
підбирають його на дорозі.
Зустрів і строкатого дятла на
узліссі . Все стукає по дереву міцним дзьобом. Йому не холодно . Він працює
швидко. Їжу в корі шукає. Дерева лікує.
**********************************
У
I
КЛАСІ НА ТЕМУ:
«РІЗНОМАНІТНІСТЬ
ТВАРИН.
ПОВТОРЕННЯ ТАБЛИЦЬ
ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ
В МЕЖАХ ДЕСЯТИ.»
ТЕМА :
РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН.
ПОВТОРЕННЯ ТАБЛИЦЬ ДОДАВАННЯ І
ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ ДЕСЯТИ .
МЕТА :
МАТЕМАТИКА :сприяти свідомому засвоєнню дітьми
таблиць
додавання і віднімання чисел у межах десяти;
закріплювати вміння складати і розв’язувати задачі за
малюнком
та опорними схемами;
удосконалювати навички лічби в межах 20 ;
вправляти
учнів у розв’язуванні віршованих задач ,
порівнянні
виразів ,знаходження невідомих компонен-
тів дії
додавання;
розвивати
образне мислення шляхом розпізнавання
найпростіших геометричних фігур на малюнках ,пам'ять
увагу,
творчу уяву, зв’язне мовлення.
ПРИРОДОЗНАВСТВО :розширити
та уточнити знання
учнів про
різноманітність тварин , середовище їх існу-
вання ;
розвивати
уміння спостерігати за тваринами та опису-
вати їхній
зовнішній вигляд;
стимулювати допитливість , інтерес до вивчення мате-
матики і довкілля ,прагнення дітей до
самовираження
і
самореалізації в пізнавальній діяльності;
прищеплювати любов і дбайливе ставлення до тварин
і всього
живого на Землі.
ОБЛАДНАННЯ :фотоілюстрації
тварин та лісу; схеми
задач і
малюнки; індивідуальні картки; геометричний
матеріал.
ХІД УРОКУ.
I.Організація класу
Створення
емоційного настрою.
Сьогодні у нас незвичний урок-
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітала у клас.
В казках є завжди перешкоди , та
знаю:
Ми з вами гуртом легко їх подолаєм.
Хвилинка релаксації.
-
А зараз, діти, заплющіть очі , опустіть
голівки на парти.
Уявіть ви стоїте серед зимового
лісу,нахиляєтесь і раптом торкаєтесь чогось дуже м’якенького та пухнастого, з
маленьким хвостиком. Кого ви собі уявили? ( зайчика)
II.Узагальнення
знань.
«Мозковий штурм»
-
Діти , а кого ви ще
могли б зустріти у зимовому казковому лісі?
-
А як їх можна
назвати одним словом?
-
На які групи поділяються тварини?
-
Назвати характерні ознаки комах, звірів,
риб ,птахів?
-
Чим відрізняються свійські тварини від
диких?
-
Серед поданих фотоілюстрацій виберіть
ілюстрації диких тварин.
III.Повідомлення
теми і мети уроку.
Ось придивись , будь ласка
У лісі всюди казка.
Вона блукає лісом.
Прислухайся, будь ласка!
У лісі всюди казка.
-У нас сьогодні незвичний урок,
протягом якого ми поєднаємо свої знання з природознавства та математики.
Виконуючи різні математичні завдання ми зустрінемося з зимуючими тваринами ,а
заодно і пригадаємо все ,що ми про них знаємо.
IV.Контроль і
закріплення знань.
Каліграфічна
хвилинка.
-Щоб цифри вміти правильно писати,
У каліграфії почнемо ми вправлятись!
Цифри виводжу рівнесенько…
Он як виходить гарнесенько!
-Слухайте уважно і записуйте
тільки цифри ,які зустрінуться вам.
-
Найбільший
на Землі птах-страус,його зріст 3 м,
-
Найвища
тварина-жирафа,її зріст 6 м,
-
Найбільший
серед жуків-жук-олень-довжина до 8см,
-
Сова за
дому знищує 5 мишей,
-
Лось
стрибає у довжину на 4 м,
-
Один
ховрах за літо зїдає 9 кг зерна.
2.- А зараз , якщо правильно
виконаєте завдання ви зможете зустріти одну із тваринок ,а яку…
(ЗАГАДКА)Хто руденьку шубку має,
Легко по гілках
стрибає?
Хоч сама мала на
зріст,
Та великий має
хвіст.
«-МІКРОФОН»
-
Скільки кутів у трикутника?
-
Яке число більше 7, але менше 9?
-
Назвіть сусідів числа 6?
-
Яке число стоїть між 1 та 3?
-
Попереднє числа 11?
-
Наступне числа 15?
-Молодці , ось перший зимуючий
звірок ( ілюстрація)
-Давайте пригадаємо,що ми
повязуємо зі словом «білка»
(складання «АСОЦІАЦІЙНОГО КУЩА» )
ДОДАТОК 1.
3.Розв*язування
віршованих задач.
-
Посадив ведмідь в лісочку
Шість берізок й три дубочки.
Рахувати сам не вмів,
То вас , дітки, попросив.(6+3=9).
-
Біля річки на галявці
Знайшли моркву сірі зайці.
Вісім морквин –це немало.
Одну зїли ,скільки стало? (8-1=7).
-
Білочка десять горішків знайшла
Пять вона вже віднесла до дупла.
Решту рахує, замислилась трішки:
Скільки ще треба віднести горішків? (10-5=5).
-
Лісом їжачок ішов,
Шість грибочків він знайшов,
А пізніше на голки
Наколов ще два грибки. (6+2=8).
-
Молодці, у вас усе вийшло.А тепер
подивіться кого ми зустріли у лісі. ( ІЛЮСТРАЦІЯ )
Прочитайте слово навпаки ( ЯЦИСИЛ) ДОДАТОК 2. 22
4.Порівняння чисел. (РОБОТА ПАРАМИ )
9 10
8 12 10
10 15 16
6 11
12 10 19
20 5 15
12 12
16 14 9
9 20 10
19 18
13 9 3
10 10 17
-Чудово! Ви справилися і відгадайте кого ви зустрінете.
ЗАГАДКА
Сірий, зубастий,
По полю блукає,
Ягнят шукає. (ВОВК ) ІЛЮСТРАЦІЯ.
Гра « ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ».
-
Вовк-це… ( звір )
-
Житло його називається… ( лігво )
-
Вовк їсть…( ягнят ,зайців,…)
-
Живуть вовки у… ( лісах ).
5.Фізкультхвилинка.
6.Розв*язування та
запис задач.
( скласти умову задачі за
коротким записом . Розв*язання
записати у зошит .) ДОДАТОК 3.
-
Я дуже радію за вас ! Ось і ще один
лісовий мешканець.
-
ЗАГАДКА : На зеленому лужку
Плига сірий в кожушку.
Довгі вуха,куций хвіст.
Що, підем до нього в гості?
(ЗАЄЦЬ.)
ГРА «
ТАК ЧИ НІ».
-
Зайчик – великий звір? (-)
-
У нього довгі вуха? (+)
-
Він має великий хвіст? (-)
-
У нього добрий слух? (+)
-
Він їсть рослини? (+)
-
Плигає з дерева на дерево? (-)
-
Має куций хвіст? (+)
-
Полює на вовків? (-)
-
Узимку змінює сіре хутро на біле?(+)
-
Дуже любить мед? (-)
-
Задні ноги у нього довші за передні?(+_)
-
Він найхитріший звір у лісі? (-).
7. Самостійна
робота ( розв’язування прикладів )ДОДАТОК 4
-Молодці ,і з тим завданням справилися. Тож кого ще
ми зустрінемо ?
ЗАГАДКА : Що
вона за дивна птиця?
Світла денного
боїться…
Дзьоб гачком
,великі очі,
І не спиться їй
щоночі. (СОВА).ІЛЮСТРАЦІЯ
Розповідь
учителя про сову.
-
Сови живуть у всіх частинах світу. Ці
птахи полюють тільки вночі. Вони знищують мишей, комах ,пацюків та інших
шкідників і цим приносять велику користь людям.
Піря у
цього птаха дуже легеньке і пухнасте ,що робить його політ швидким і безшумним
. Сова – єдина пташка ,у якої голова зовсім не схожа на пташину .Її величезні
круглі очі , здається дивляться на вас у великій задумі. Тому сову часто
називають мудрою.
8.Склади фігуру ( з геометричного
матеріалу скласти тваринку – аплікація .)
ВІРШ
: У лісі ми різних звірят зустрічали .
Кого з них
малюнки вам ці нагадали?
ЗАГАДКА : В*ється , стука
молоток,
Поправляє
нам садок. (ДЯТЕЛ) ІЛЮСТРАЦІЯ
-Ось і ще один мешканець лісу .
(РОЗПОВІДЬ ДІТЕЙ ПРО ДЯТЛА.)
V.Узагальнення
знань.
- І ось закінчилася наша казкова мандрівка
зимовим лісом .Звичайно ,ми зустрілися ще не зі всіма зимуючими тваринами . І
знаємо як їм важко взимку знайти їжу.
То ,як люди повинні допомагати
тваринкам взимку?
-
Чи потрібно оберігати тварин і чому ?
-
ТВАРИНИ – ЦЕ ОКРАСА РІДНОЇ ПРИРОДИ.
-
Запам*ятайте правила:
1.БЕРЕЖІТЬ ТВАРИН І ВЕСЬ
НАВКОЛИШНІЙ СВІТ.
2. НЕ УШКОДЖУЙТЕ ДОМІВКИ ТВАРИН.
3. НЕ ЛОВІТЬ МЕТЕЛИКІВ ТА ІНШИХ
ТВАРИН.
4.ДОТРИМУЙТЕСЯ ЧИСТОТИ НА ПРИРОДІ.
5.ПАМ*ЯТАЙТЕ – ПРИРОДА
ЦЕ НАША ДРУГА МАТИ.
VI. Підсумок
уроку.
-
Чи сподобався вам
урок ?
-
Чим цікавим ви
займалися ?
-
Про що нове
дізналися?.
********************************************
КОНСПЕКТ УРОКУ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА
В 2 КЛАСІ НА ТЕМУ:
«Вода в природі.
Властивості води.
Як берегти воду.»
. Тема : Вода в природі.
Властивості води. Як берегти воду.
Мета: формувати
уявлення про воду, про зміни станів води, формувати вміння встановлювати
взаємозв’язки води з об’єктами живої і неживої природи. Виховувати повагу до
традицій українського народу шанувати воду,
бережливее ставлення до води.
Матеріал до уроку: склянки
з водою, лід, цукор, сіль, пісок, барвник, камірчик, цвях, інвентар для дослідів, грам. запис, план
уроку, малюнки, таблиці «Джерела», «Кругообіг води в природі», «Капітошка»,
макет «Українське подвір’я. Криничка», карта, глобус.
Форми і методи: парна
і групова, «асоціативний кущ», міні проект.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Усміхнемось всім довкола
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково день для вас
Привітним буде.
- У мене гарний настрій, тож і ви візміться за руки по двоє і
побажайте один одному гарного настрою.
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності
1.
Загадка.
Я потрібен
зеленим лугам
Я потрібен полям і лісам
Усе навкруг засинає
Коли мене довго немає. (Дощ)
2.
Грам. запис (Дощик)
- Дощ: Це добре чи погано? Чому?
- Ну то що , пустимо дощ на урок ?
Іди, іди
дощику,
Зварю тобі борщику,
Мені каша, тобі борщ.
Щоб рясніше ішов дощ.
- Дощик приніс нам
завдання на своїх краплинках. Якщо ми їх позбираємо у відерце, то нам
обов'язково усміхнеться сонечко.
Тож покажемо дощику, що ми вже знаємо.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1.
–
До якої природи відноситься дощик?
- Що ще відноситься до неживої природи?
- Доведіть, що квіти і люди – це жива пртрода.
2. Гра «Жива-нежива»
Метелик, пісок, зірки, окунь, повітря,
Микола, ведмідь, місяць, сніг, тюльпан,.
3.Закінчити
речення.
Повітря є в …
Без повітря не можуть жити …
Вітер – це …
Доведіть , що повітря рухається
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
Відома всім ця рідина
Усяк її вживає
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває
Бува, як скло
Кригка, тверда Звичайна, підкажіть …(Вода)
V. Робота над вивченням нової теми.
1.
Розповідь
вчителя.
У народі кажуть: «Де вода, там життя». Вода є в кожній живій істоті. Без
води все гине: і рослини, і тварини.
Більшу частину
нашого тіла становить вода. Вода входить до складу крові, регулює температуру
тіла. Вода потрібна організму для виведення шкідливих речовин.
2.
Водні
простори.
Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в
океанах і морях, річках і озерах, під землею. Вода займає дві третини поверхні
земної кулі.
1.
Робота
в групах.
Перша група « Знайки» - значення води для людей.
Друга група «Вмійки» - значення
води для тварин.
Третя група «Розумійки» - значення
води для рослин.
Презентація.
2.
Властивості
води. Робота в групах. Міні проекти.
3.
Дослід 1.
Перелийте воду з посудини в посудину.
4.
-
Чому вдалося це зробити? (вода рідка)
5.
На
що вода перетвориться? (на лід)- Що треба зробити, щоб вона стала твердою?
6.
-
В що перетвориться вода, к ОЛи вона кипить у чайнику? (в пару).
7.
-
В яких станах буває вода?
Висновок: Вода в природі буває в трьох станах: рідкому, твердому,
газоподібному.
Дослід 2. У склянки з водою вкинути:
перша група - сіль , друга группа
– цукор,
третя група – барвник
Висновок: У воді розчиняються – сіль, цукор, фарба.
Дослід 3. У склянки вкинути :
Перша група – пісок, друга група – камінь,
Третя группа – цвях.
Висновок: у воді не розчиняються - пісок, камінь, цвях.
8.
-
Фізхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Ви до сонця потягніться
За щасливий день вчорашній.
Ви до сонця потягніться
Веретенцем покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за партии тихо сядьте.
VІ. Зустріч з Капітошкою. Асоціативний
кущ.
1.Загадки від Капітошки.
Білий, як пір’їнка,
А холодний,
як крижинка. (Сніг)
Біла морква,
росте зимою. (Бурулька)
Текло, текло
і лягло під скло. (Лід)
Сидить дід
за подушками
І стріляє
галушками. (Град)
Місяць
бачив, не підняв,
Сонце встало і зібрало.(Роса)
Не дід, а сивий
Не спить, а стелиться
Вкриває землю й океан,
А зовуть його …(Туман)
В нас зимою білим цвітом
Сад зацвів,
неначе літом.(Іній)
1.
Як
берегти воду.
Вода – це …(ас. кущ)
Бережіть її. Бо кажуть: хліб – це тато, а вода – мати.
- Як ви бережете воду?
3. Олімпіада для «кмітливих»
а ) Чи можемо носити воду в решеті?
б ) Як довести, що сніг і лід це мерзла вода.
в ) Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ?
г ) У який горщик не можна налити воду?
VІІ. В гостях у «Живої кринички»
Господиня:
- Прошу, прошу у гості, на моє подвір'ячко, на зелене зіллячко. Рада всіх
вас вітати. Тут чекає на вас криничка, зроблена руками одного односельця.
Сядемо біля кринички і спочинемо. У народі кажуть: «Де вода, там і життя». То
недарма вважають, що криницю копати у будь-якому місці не можна. У кожному селі
місце для криниці шукали по-своєму. В одному селі жив дід, який прикладав вухо
до землі і слухав де шумить вода. Де він чув шум води, там копали криницю.
Жива криничка
За селом у нас криничка, неглибока, невеличка,
Клен шумить над нею листом, в ній вода холодна й чиста.
Йдуть із поля трудівниці – завертають до криниці,
Знають люди: як нап'єшся, наче сили наберешся,
І говорять: то криниця, у якій жива водиця.
Господиня:
Мати кожного з дитинства навчає: замулити,
забруднити джерело – то великий гріх, розчистити ж навпаки, - благо і добро.
VІІІ. Робота над прислів'ями.
Не плюй в
криницю, знадобиться води напитися.
Найсмачніша вода з тої криниці, з якої пили
твої батьки.
ІХ. Підсумок уроку.
- Чи потрібна вода на землі?
- Для чого потрібна вода?
- Що вас найбільше зацікавило на уроці?
- Що нового дізналися?
- Ми позбирали всі краплинки, тож покличемо сонечко.
Сонечко, сонечко !
Визирни в
віконечко
На весняні квіточки
На маленькі діточки.
*****************************************************
КОНСПЕКТ УРОКУ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА
В 2 КЛАСІ НА ТЕМУ:
«Осінні явища в
житті рослин.Міні
– проект:
Будьмо-знайомі!»
ТЕМА: Осінні явища в житті рослин. Міні
–проект: Будьмо знайомі! (Походження назв рослин)
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
-
додержується
послідовності виконання роботи під керівництвом учителя ( з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу)
;
загально мовленнєві вміння і навички:
-
зв’язно й послідовно описує побачене, почуте;
контрольно-оцінні вміння:
-
висловлює
оцінні судження;
інформаційно-комунікативна:
-
знаходить
у повідомленні інформацію, конкретні відомості;
загальнокультурна:
-
дотримується
норм поведінки учня на уроці;
здоров’язбережувальна:
-
дотримується
гігієнічних норм під час уроку;
соціальна: співпрацює в команді
Предметні
компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
-
називає
осінні явища в житті рослин ;
Середній рівень:
-
пояснює
зміст вислову «золота осінь»;
Достатній рівень:
- знаходить (за завданням вчителя) інформацію в енциклопедіях (довідниках чи науково –
популярних виданнях) про походження назв рослин з метою створення колективного
міні - проекту;
Високий рівень:
-
описує
красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає;
-
обговорює
в групі власні спостереження за природою восени;
-
описує
особливості рослин своєї місцевості восени;
-
аналізує
за схемою причини осінніх явищ в житті рослин;
-
створює колективний міні - проект «Будьмо знайомі!»:
заповнює «кошики» силуетними малюнками овочів, фруктів та осінніх квітів
-
презентує
творче завдання;
Хід уроку
І. Організаційний
момент.
ІІ.Актуалізація
знань.
1.ЗАГАДКА.
Жовте
листячко летить,
Під
ногами шелестить,
Сонце вже
не припікає.
Коли
,діти, це буває? ( восени.)
2. Розгляд
ілюстрації. Додаток 1.
3. Вправа «
Мікрофон.»
- Яку пору
змінює осінь?
- Скільки осінніх місяців? Назвіть їх.
- На які
періоди поділяється осінь? Додаток 2.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Щоб
дізнатися тему уроку ми повинні розв*язати приклади.
( учні
розв*язують приклади та викладають результати впорядку зростання., з листочків
читаємо тему – Рослини восени.) Додаток 3.
(12+3)-10=5 Р (6+22)-6=22 В
17-(5+5)=7 О 22+(16-6)=32 О
(14+5)-9=10 С (9+4)+21=34 С
(16+2)-7=11 Л (44+15)-5=54 Е
(17+2)-7=12 И (20+8)+41=69 Н
(5+8)+2=15 Н 64+(8+6)=78 И
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.Обговорення
в групах власних спостережень за природою восени.
2. Розповідь
вчителя з використанням слайдів про осінні явища в житті рослин. Додаток 4.
3.
Фізкультхвилинка.
У. Узагальнення і
систематизація знань.
- Прошу назвіть
осінні явища в житті рослин ( відповіді дітей).
-Давайте
проаналізуємо причини осінніх явищ в житті рослин. Додаток 5 (схема)
2. Гра «З*єднай
прислів*я». Додаток 6.
ОСІНЬ НА РЯБОМУ А ЖОВТЕНЬ КАПУСТОЮ
ВЕРЕСЕНЬ-
КОНІ ЇЗДИТЬ.
ВЕРЕСЕНЬ-ПАХНЕ ЯБЛУКАМИ, РУМ*ЯНЕЦЬ РОКУ . 3.Знаходження учнями (за завданням вчителя)
інформації в енциклопедіях (довідниках чи науково-популярних виданнях) про
походження назв рослин з метою створення колективного міні-проекту «
Будьмо-знайомі».
Робота в групах. Додаток 7.
Група 1: походження назв овочів;
Група 2. Походження назв
фруктів;
Група 3: походження назв
осінніх квітів.
4.Презентація групами творчого завдання.
УІ.Підсумок уроку.
-
Які
явища відбуваються з рослинами восени?
-
Яке
значення має листопад для життя дерев та кущів?
*************************************************



Немає коментарів:
Дописати коментар